Korzystanie z trybu awaryjnego
Jeżeli awaria okaże się poważniejsza (luki numeracji wpisów księgi, niepoprawne sumy itp.), należy w opcji Ustawienia, na zakładce Inne włączyć opcję tryb awaryjny za pomocą przycisku <Włącz tryb awaryjny>.
Przycisk ten jest dostępny (widoczny) tylko dla użytkownika, który jest administratorem lub wówczas, gdy administrator nadał takie prawo innemu użytkownikowi w opcji Ustawienia->Użytkownicy->Popraw->Prawa do obsługi. Praca w trybie awaryjnym prowadzona jest na odpowiedzialność użytkownika. Można z niej korzystać w momencie awarii danych. Praca w trybie awaryjnym uaktywnia następujące opcje:
1. W opcji Księga:
– Odksięguj – opcja umożliwia odksięgowanie wpisu.
– Przenumeruj według daty – umożliwia przenumerowanie wpisanych dokumentów według daty zdarzenia. Oznacza to, że jeżeli wprowadziliśmy wpis, a jego data zdarzenia jest wcześniejsza od daty zdarzenia wcześniej wpisanych dokumentów, to program po wywołaniu tej opcji automatycznie przenumeruje wpisy i nada im kolejne numery według daty zdarzenia.
– Usuń (pozycje ze środka) – możliwe jest usunięci wpisu, który niekoniecznie znajduje się na końcu spisu.
2. W opcji Rozliczanie firmy:
– Otwórz rozliczenie za miesiąc… – otwarcie miesiąca powoduje, że wszystkie wpisy z danego miesiąca zostaną odksięgowane i będzie można dopisać nową pozycję. Jednak nie można odblokować miesięcy w dowolnej kolejności. Można odblokować tylko ostatni zamknięty miesiąc, następnie można otworzyć kolejny ostatni zamknięty miesiąc i tak aż do stycznia. Jeżeli istnieją jakieś wpisy w bieżącym miesiącu, to po otwarciu zamkniętego miesiąca stracą one swoje liczby porządkowe. Po jego ponownym zamknięciu te wpisy zostaną ponownie ponumerowane według daty zdarzenia.
3. W opcji Rozliczanie właścicieli:
– Otwórz rozliczenie za miesiąc … – umożliwia otworzenie (odblokowanie) rozliczenia miesiąca dla wybranego właściciela.